Esseiden kirjoittaminen

Tervetuloa peremmälle Foorumit Kirjoittamisen ihanuudesta Esseiden kirjoittaminen

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #340
    AMK
    Avainmestari

    Haluaisin seuraavaksi alkaa harjoitella esseiden kirjoittamista. Minulla on valmiiksi jo ideoitakin esseiden aiheista. Olen viime aikoina lukenut jonkin verran esseitä ja minua viehättää niissä nimenomaan se, kuinka kiehtovasti kirjoittajat osaavat lähestyä aihettaan ja tuoda esiin sekä yleisiä että henkilökohtaisia asioita.

    #361
    AMK
    Avainmestari

    Googlettelin kaikkea esseiden kirjoittamisesta ja löysin Petra Forstenin hyvän tekstin, josta sain paljon lukuvinkkejä https://www.kirjasampo.fi/fi/essee-esseehapeasta

    Tänään kävin kirjastosta hakemassa Johanna Venhon toimittaman teoksen Mitä essee tarkoittaa ja nyt joudun laputtamaan (merkkamaan muistilapuilla kaikki kohdat, joissa on mielenkiintoisia ajatuksia) myös sen kirjan. Tämä lukeminen on ihan loputon suo. Miten minulla on ikinä aikaa a) lukea kaikki mielenkiintoinen materiaali ja b) sulatella sitä saatika c) kirjoittaa omia ajatuksia ylös ja d) järjestää ne lopulliseksi tekstiksi.

    Olen kipuillut tämän asian kanssa yli puolet elämästäni enkä ole siis vieläkään ratkaissut tätä ongelmaa. Näinköhän koskaan tulen ratkaisseeksikaan…

    #396
    AMK
    Avainmestari

    Eipä ole paljon tullut näpyteltyä viime aikoina yhtään mitään. Jos jokin tulppa irtosi, niin aika pian se napsahti uudelleen paikoilleen. Olen toki miettinyt asioita, ja juurikin noita esseitä. Ehkä pitäisi uskaltaa kurkata, kuinka paljon sinne edes syntyi tekstiä.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.